Bár az online értékesítés lassan két évtizedes múltra tekint vissza, a luxusmárkáknak még mindig nem sikerült zöld ágra vergődniük ezen a téren, miközben egyre több vállalkozás épül a zárt körű on-line értékesítésükre, ahol nem ritka az 50-70%-os kedvezményes ár sem. Úgy tűnik hát van, ahol tényeg megvalósul a mondás: A kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad.
Mi kell hát ahhoz, hogy te is kecske légy?
Lényegük: Ezek az oldalak számos különböző terméket árulnak csokorba szedve, a deisgner ruhákon, kiegészítőkön át a lakberendezési tárgyakig, wellness kuponokig, szépségápolási termékekig. A legtöbb esetben a regisztráción vagy meghíváson alapuló tagság ingyenes, azonban vannak olyan oldalak is, ahol a VIP tagságért pénzt is kérnek - cserébe a kiemelt vásárlók hamarabb vásárolhatnak az újdonságokból, mint társaik. Ilyen pl. az Ideeli külföldi webbolt.
A vásárlók oldaláról nyilvánvalóan megéri egy ilyen klub tagja lenni, a nagy kérdés azonban az, hogyan éri meg üzemeltetni ezeket az oldalakat? Hol van a haszon akkor, amikor egy 200 ezres órát 70-80 ezer forintért árulnak?
Válasz 1.: Az olyan oldalak, mint a Gilt, a "Foglalás - Eladás - Szállítás" módszerét alkalmazzák, amelynek lényege az, hogy a márkák elküldik a minta darabokata webboltnak, ahol kiválogatják azokat a darabokat, amiket értékesíteni akarnak az oldalukon. Ezután megadják, hogy az elérhető készletből mekkora mennyiséget akarnak lefoglalni. Miután sikeresen eladják az adott termék(ek)et, megerősítik a rendelést, mire a márka elpostázza számukra az árut. Ez után már csak annyi a teendő, hogy a webbolt továbbküldje vásárlója számára a terméket. Hasonlóan működik nálunk a Fashion Days zárt vásárlói klub is.
Ez a rendszer elég biztonságosnak mondható, kevés a kockázata a webbolt üzemeltetőjének. Ami gondot okozhat az az, hogy pár hétig is eltarthat, mire a vásárló megkapja az árut (a Fashion Days esetén ez 2-3 hét is lehet). Probléma lehet még a raktárkészlet is, ha itt rosszul szerepeltek az értékesíthető áruk mennyisége, könnyen előfordulhat, hogy hoppon marad a vásárló, a webbolt pedig magyarázkodhat, hogyan is fordulhatott ez elő - és remélheti, hogy vásárlója nem áll odébb egy másik vásárlói klub javára.
Válasz 2.: Másik megoldás lehet ha a webboltok felveszik a kapcsolatot a márkákkal, hogy megtudják mekkora a rendekezésre álló raktárkészlet, a divatházak pedig elküldik a raktárkészlet kimutatásokat és a minta darabokat,. Ebből a netpláza minél többet vásárol meg, annál kedvezőbb áron kapja meg őket és annál nagyobb kedvezménnyel tudja tovább értékesíteni. Ez esetben nagyobb a kockázat, de nagyobb is rá az esély, hogy a lehető legkedvezőbb árat harcolja ki vásárlói számára. A gond csak akkor van, ha a felvásárolt készletet még így sem tudja eladni online butikjában és túl sok veszteséget halmoz fel.
Persze feltehetitek a kérdést: ennyi elég, hogy ilyen olcsók legyenek ezek a termékek?
Ezeken az oldalakon a megvásárolható termékek árai a fentieken túl azért is ilyen kedvezőek, mert sok esetben azokat a minta darabokat adják el, amelyeket a márkák még a gyártás előtt készítettek. A divatházak szinte mindig készítenek minta darabokat, hogy lássák készen is, kipróbálják a különböző variációikat és leteszteljék, milyen sikere lenne az adott terméknek a piacon. Ezeket láthatjuk a kifutókon és a magazinokban is. Van, hogy egy-egy darab soha nem kerül gyártásra, az adott szezon kollekciójának véglegesítését követően pedig ezekkel a darabokkal valamit kezdeni kell - hát eladják őket ezeken a helyeken és közben még a márka presztízse sem csökken.
Más esetben van, hogy a tervezők túl sokat gyártottak egy adott termékből és valamilyen módon ki kell söpörniük a megmaradó készleteket. A outletek mellé pedig szépen felsorakoztak az online piacok is.
Bármelyik úton is kerül egy termék ezekhez a netplázákhoz, a lénye ugyanaz. A zárt piacterek olyan nyomott áron vásárolják fel őket a tervezőktől, hogy saját hasznuk rátétele után egy átlagos vásárlónak még mindig megéri majd megvenni, végtére is a minőségük ezeknek a termékekenek cseppet sem rosszabb, mint teljes áras márkatestvérüknek.
És hogy a kedvező árakon túl még miért olyan népszerűek ezek az oldalak?
1. Okosan meglovagolják az "exkluzivitás" és a "zártkörű vásárlói tagság" csábító üzenetét, hiszen sokszor meghíváshoz kötik a belépést, tovább emelve a tagsági lét presztízsét. A valóságban persze nyilván az a jó egy oldalnak, ha minél több vásárlója van, azonban ha jól kommunikálja a VIP tagság különlegességét, majd valóban teljesíti is a megígért előnyöket, szinte biztos a siker.
2. Nagyon jól lehet alakítani a kínált termékek körét, a vásárlók szokásai alapján folyamatosan ügyelni lehet rá, hogy a számukra keresett termékek kerüljenek fel, vagy akár egy online elégedettségvizsgálatba is bevonhatóak a tagok.
3. A vásárlóban könnyen kialakul az a sürgető érzés, hogy minél előbb lecsapjon a kiszemelt árura, hiszen nem biztos, hogy pár órával később még az ő méretében lesz belőle amit amúgy is csak pár napig vásárolhatna meg. Ezért látható ezeken az oldalakon egy visszaszámláló óra is és ezért mutatják meg mindig előre, hogy milyen termékek várhatóak a következő napokban.
Reméljük sikerül kedvet csinálni egy ilyen vállalkozás beindításához. Ha valaki sikerrel jár, várjuk vissza egy élménybeszámolóra!
Forrás: http://mashable.com