Köztudott, hogy az olyan fast fashion márkák, mint a H&M vagy a Zara, alapvetően a nagy divathetek kifutóin bemutatásra kerülő felső-kategóriás ruhák és kiegészítők villámgyors lemásolásából, majd piacra dobásából élnek. 1-2 hét elegendő nekik arra, hogy a tervezőasztaltól az üzletek polcáig eljusson a legújabb termék. (AZ Intidex (amelyhez a Zara is tartozik) a honlapja szerint heti kétszer szállít új termékeket üzleteibe, a H&M számára pedig mindössze három hét kell a teljes tervezési-gyártási-szállítási folyamathoz.)
Az árukészlet forgási sebességének ilyen szintű felgyosulása miatt a luxuscégekre egyre nagyobb nyomás nehezedik. Most, hogy a gazdasági világválság negatív hatásai kezdenek mérséklődni, és ismét növekszik a kereslet a luxustermékek iránt, a divatházaknak igazodniuk kell a fogyasztói elvárásokhoz, és biztosítaniuk kell a gyakori árucserét üzleteikben. A divatházaknak tehát szükséges, hogy javítsanak logisztikai folyamataikon, amelyet úgy tűnik páran közülük már felismertek.
Több márka, mint például a Cavalli, a Chanel vagy az YSL, már most is elő-szezon és a limitált darabszámú kollekciókkal rukkol elő a hagyományos tavasz-nyári és őszi-téli bemutatók mellett. A változás jelének számít a Cavalli esetében, hogy novemberben Saint Tropez néven egy tavaszi farmer kollekciót fog bemutatni, amely nem képezi a fővonla részét, azonban azt valószínűleg nem lesz képes a divatház finanszírozni, hogy havonta újabb és újabb kollekciókat mutasson be.
A Burberry most már egy hónap alatt képest az árukészleteit újratölteni, valamint az áprilisban piacra dobott limitált-szériás kollekciójánál három hónap elegendő volt a márkának a tervezéstől a kész ruhák és kiegésztők üzletekbe szállításáig felmerülő feladatokra. Emellett 2009 szeptembere óta a divatbemutatók idején a márka lehetővé teszi vásárlói számára, hogy az interneten keresztül leadják rendelésüket a legújabb darabokra, ez által biztosítva a lehető legkorábbi szállítást, valamint üzleteibe iPad-eket helyez el a London Fashion Week idejére.
2009-ben a fejlődő piacok fogyasztóinak volt köszönhető a luxusmárkák bevételeinek 40%-a, amely érték 2020-ra 60%-ra emelkedhet az előrejelzések szerint. Szintén figyelemreméltó adat, hogy a turistákat nem számolva, ezen piacok luxuscikkekre fordított kiadásai a teljes költés 40%-át teheti ki (ez az érték 2009-ben 23%-os volt).
Forrás: www.businessweek.com