Angilában az olyan nagy áruházak, mint a Primark vagy a NEXT, a következő évre jelentős mértékű, akár 8%-os áremelkedést terveznek. Aki volt már pl. az Oxford Street-i Primarkban, az tudja, hogy nagyon kedvező áron, átszámítva pár száz vagy pár ezer forintért lehet a teljes ruhatárat cipőstől, kiegészítőstől kicserélni, plusz még az otthonunkba is vehetünk pár jópofa dísztárgyat, párnát, törölközőt... stb. stb. .. na igen... voltam ott :)
Az üzletek mindezt a pamut emelkedő árával és a dráguló munkaerővel indokolják, ez a két tényező pedig nem csak a szigetország áruházaira lehet hatással, hanem minden más ruha kereskedelmi cég számára is.
A pamut ára 45%-kos emelkedésével 15 éves csúcson van, és az ezzel járó többletköltségek egy részét a cégek kénytelenek lesznek áthárítani a vásárlókra. Ráadásul az elmúlt években alig drágultak a ruházai termékek árai, nem beszélve az elő- és utószezon olykor 60-70%-os akcióiról, amelyeket már gyakorlatilag elvárják a vásárlók.
Az árnyaltabb képhez hozzátartozik az is, hogy még ezen a felvásárlói áron is reálértéken számítva alig a harmadába kerül a pamut a '70-es évekhez képest. És ennek a jelenlegi, magasnak mondott árnak a haszna egyáltalán nem biztos, hogy a gyapottermesztőknél jelenik meg. Nagyon nagy és kiegyenlítetlen a verseny, amelyen a Fairtrade elvének elterjedése sem tud minden esetben segíteni - míg Afrika nyugati részén nehéz körülmények között termesztik a növényt, addig Amerika, ami a világ legnagyobb exportőre, a farmeroknak évi 3 milliárd dollárnyi támogatást biztosít.
A gyapot árának emelkedése két évvel ezelőtt gyorsult fel jobban, miután a pénzügyi válság miatt a termesztők egy része a jobban jövedelmező haszonnövények termesztésére váltottak át. Ugyanekkor a Kínában és Pakisztánban pusztító árvizek szintén csökkentették az éves termésmennyiséget, mindez pedig növelte a keresletet és így az árakat is. 2010-re az "elpártoltak" egy része már visszaállt a gyapottermesztésre, így várhatóan a jövő évre a pamut ára valamelyest csökkenni fog.
Az áruházak vezetői úgy vélik, hogy az áremelkedés miatt nem fog csökkenni a vásárlók által elköltendő pénz mennyisége, "csak" kevesebb ruhát fognak megvásárolni belőle. Persze az is lehet, hogy ezek csak üres szavak, és az egész áremelés nem lesz olyan vészes, mint azt a cégek most mondják. Korábban is terveztek már drágítást, majd egy-egy olcsóbb új beszállítóval meg tudták oldani az árak szinten tartását. Hiszen a verseny óriási, óvatosnak kell lenniük, hogy egymáshoz képest egyikük se emeljen sokat az árakon, hiszen a vásárlók gyorsan odébb állnak.
Látva az elmúlt napokban, milyen is lesz a tavaszi-nyári divattrend, remélem nálunk túl nagy áremeléstől nem kell tartanunk a hasonló áruházak esetében jövőre. Hiszen ki nem szeret egy igazán szuper darabot szemérmetlenül olcsón megkapni.
Forrás: www.guardian.co.uk