A gazdasági világválság hatására szinte minden élvonalbeli divattervező arra kényszerül, hogy csökkentse árait vagy legalább egy alacsonyabb árkategóriájú kollekciót is piacra dobjon. Ennek darabjai persze olcsóbb anyagokból készülnek, azonban magukon viselik a tervezőkre jellemző szabásvonalakat, stílusokat.
Hasonló lépésnek számít a fast fashion márkákkal való közös kapszula kollekciók tervezése is, mint amilyen most ősszel a Lanvin és a H&M közös munkája, vagy az ide sorolható Valentino és GAP kooperáció.
Ennek a lépésváltásnak elég prózai oka van - megértették, hogy egész divatbirodalmukat már nem alapozhatják kizárólag a drága alkalmi ruhákra, nyitniuk kell a szélesebb vásárlóközönség felé is. A vásárlói szokások ugyanis változóban vannak, egyre többen választják az olcsóbb darabokat, még az igazán tehetős vásálóközönség is előszeretettel vásárolnak kedvezőbb árú ruhákat és kiegészítőket, amiket szívesen hordanak együtt drágább társaikkal.
A másodlagos kollekciókat azonban eddig nem volt szokás kifutóra vinni, jó ha a showroomokban szerveztek kisebb bemutatókat ezek számára. Most azonban több tervező is meggondolta magát, például a méregdrága ruhakölteményeiről híres Zac Posen is, aki a mai new yorki divatbemutatóján a Z Spoke vonal darabjait fogja kifutóra vinni. Richard Chai csütörtöki bemutatóján szintén az olcsóbb Love kollekció darabjait mutatta be, immár harmadszorra reflektorfénybe állítva a divatház "béta" vonalát. A másodkollekció darabjainak bemutatását pedig a kiskereskedők is jónéven veszik, amely szépen javíthatják a divatházak eladási mutatóit.
Persze a kiváltságosokat sem hagyják magukra a divatházak, a fő kollekció darabjait zártkörű találkozók alkalmával mutatják be kiemelt vásárlóik és a sajtó számára. Ezt jól is teszik, hiszen vigyázniuk kell rá, hol húzzák meg a határvonalat a két kollekció között. Ügyelniük kell rá, hogy a márka presztízse megmaradjon és kiemelt vásárlói körüket ne riasszák el olcsó áraikkal - hiszen erős márkanév nélkül a "b-kategóriás" ruháikat sem tudják majd eladni.
Forrás: http://online.wsj.com