Szép lassan már nem csak ismerősünk öltözékével kapcsolatban tehetjük fel a kérdést, milyen márkájú a legújabb szerzeménye, hanem bútoraira is rákérdezhetünk. Az elismert bútortervezők, mint Breuer Marcell vagy Philippe Starck, mellett a divatvilág nagyágyúi is belefogtak a lakberendezési tárgyak tervezésébe, amely úgy tűnik a gazdasági világválság közepén is szépen jövedelmező piacot jelent számukra.
Az 1990-es években a Versace által tervezett tányérok, törölközők és trón-szerű székek óriási népszerűségnek örvendtek, bizonyos körökben egyfajta státuszszimbólumot jelentett egy-egy, a márka védjegyének számító, görög motívummal díszített tárgy birtoklása. Valamivel később Giorgo Armani is belépett a piacra, 2000-ben alapította meg az Armani/Casa márkát lekerekített vonalvezetésű szófáival, amelyek híven tükrözték a márkára jellemző finomságot.
Mára szinte általánossá vált, hogy egy luxusmárka valamilyen lakberendezési tárgyat is piacra dob a neve alatt, vannak akik egész kollekciókat terveznek meg. A mostanság igen menő svéd Acne, ami a farmereiről vált ismerté, vagy Martin Margiela avant-garde divattervezőnek is van már saját tervezésű bútora. Diane von Furstenberg a jövő évben fogja bevezetni a márka lakberendezési vonalát. A Diesel múlt évben startolt, és idén már a világítótestek világában próbálkozik. Még a hiper-divatos japán A Bathing Ape márka is tervezett egy saját ízlésének megfelelő Eames kagyló formájú széket, amelyet eredetileg Charles és Ray Eames terveztek az ’50-es években. A széket a márkára jellemző terepmintás díszítéssel dobták piacra. Bár a márka elsősorban a hip-hop kultúra tagjai között vált népszerűvé mintás pólóival, sneaker cipőivel vagy a hihetetlenül drága kapucnis pulcsijaival, a márka alapítójához közel áll a múlt század közepén megálmodott formavilág, így legalábbis ő, nagyon lelkesen fogadta a székeket.
Az üzletek számára nyilván az a legfontosabb, hogy elcsábítsa azokat a vásárlókat, akik amúgy hajlandóak egy farmerért is kiadni 50-60 ezer forintot. És hogy ez működik-e? Nagyon is! A vásárlók keresik és szeretik ezeket a márkákat – a Selfridges szerint például a közép-európai vásárlók imádják a Missoni termékeit. Az előkelő hong kongi Lane Crawford áruház lakberendezési részlegének vezetője szerint is igazán figyelemreméltó a kereslet a bútorok iránt. Az üzlet az előző szezonban tett próbát pár Diesel bútorral, amelynek sikerére alapozva hamarosan a márka világítótesteit is forgalmazni fogják.
Az ár tehát úgy tűnik nem ejti kétségbe a divatimádó vásárlókat. A Bottega Veneta, ami az egyik legdrágább olasz márkának számít, 2006-ban kezdett bele a bútortervezésbe. A milánói bemutatójuk igazán emlékezetessé vált, miután a bútorokat bársony védőszalagokkal vették körbe, mintha csak egy kastély antik kiállítási bútorairól lett volna szó. A kollekció darabjai pedig a csillagászati árak és a nem túl barátságos bevezetésük ellenére azóta is szépen fogynak. Bottega azóta egy lakosztályt is berendezett a new yorki St Regis Hotelben. A lágy barna szín különböző árnyalatiban pompázó lakosztály bútorai kasmírral és selyemmel borítottak, amelyeket a kiváltságos vendégek éjszakánként kb. 1.300.000 forintért élvezhetnek.
Forrás: www.independent.co.uk