A Forbes a szokásos éves leggazdagabb embereket felvonultató listája mellett 1976 óta egy másik hasonló listával is elő szokott állni. Ebben azt vizsgálják, hogy azoknak az áruknak és szolgáltatásoknak, amikre minden gazdag embernek szüksége van, hogyan változtatják az árukat évről évre.
A Forbes CLEWI (Cost of Living Extremely Well Index) mutatóját a fogyasztói árindex mintájára hozták létre annak idején. A mai napig az 1976-os értéket veszik alapul, azonban az árak azóta jócskán elszaladtak.
Az adatokat végig nézve látható, hogy míg a 400 leggazdagabb amerikait tartalmazó Forbes listán szereplők összvagyona 8%-kal emelkedett (1,27 trilliárd dollárról 1,37 trilliárd dollárra), addig a számukra készült termékek és szolgáltatások ára csak csekély mértékben, 1%-kal emelkedett, hasonlóan az amerikai fogyasztói árindex 1,1%-os emelkedéshez.
Részletesebben kibontva látható, hogy a 40 terméket és szolgáltatást tartalmazó listán 9 olyan tétel van aminek az elmúlt évben csökkent az ára. Többek között például a híres párizsi étteremben, a La Tour d’Argent-ben 15%-kal olcsóbban lehet megebédelni, mint egy évvel ezelőtt. A cehh azért így is elég borsos, itallal és borravalóval együtt cirka 1700 dollárt kóstál.
A lista 15 résztvevője tartotta az árát. Idén is ugyanannyiba kerül egy Hatteras yacht, egy éjszaka a New York-i Four Season Hotel-ban vagy egy Rolls Royce Phantom limuzin, mint 2009-ben.
Természetesen olyan termékek is vannak a listán amiknek emelkedett az ára. Ha valaki egy Bombardier Learjet 40XR repülőgépet szeretne vásárolni, akkor 15%-kos áremelkedéssel számolhat, hiszen míg tavaly 9,3 millió dollárba került ez a kis madárka, idén már 10,6 millió dollárt kóstál.
Ettől függetlenül azért szerencsére sajnálni, még nem kell a szuper gazdagokat sanyarú sorsuk miatt. :)
Forrás: blogs.forbes.com